© 2020 r. Federal Media Company FMC.
All rights reserved.

© 2020 r. Federal Media Company FMC. All rights reserved.

Naprawa telefonu i laptopa będzie łatwiejsza. Unia Europejska ułatwi życie konsumentom

Prawo do naprawy ma zrewolucjonizować rynek w Unii Europejskiej. Europarlamentarzyści opowiedzieli się za tym, aby klienci mieli prawo naprawić swoje urządzenia w dowolnym profesjonalnym serwisie.

Co robisz, gdy zepsuje ci się telefon albo laptop? Dziś musisz dzwonić do producenta, a on po pozytywnym rozpoznaniu zgłoszenia zabiera go do swojego autoryzowanego punktu naprawczego.

Jeśli się do tego nie zastosujesz, to możesz stracić gwarancję. A jest przecież wiele profesjonalnych serwisów, które naprawią twój sprzęt szybciej.

Nad problemem tym pochyliła się Komisja Europejska. Jej raport stanowi, że należy opracować przepisy umożliwiające naprawę w dowolnych serwisach.

Za jego przyjęciem głosowało 395 europarlamentarzystów, przeciw było 94. Unijni urzędnicy przekonują, że na producentów sprzętu elektronicznego należy nałożyć obowiązek przejrzystego informowania klientów o trwałości sprzętu oraz możliwości jego naprawy.

Co ważne – badania pokazują, że aż 77 proc. użytkowników tzw. małej elektroniki z chęcią naprawiałaby posiadane urządzenia, zamiast wymieniać je na nowe przy każdej większej usterce.

Dlatego Komisja Europejska chce zobowiązać producentów sprzętu do zapewnienia niezależnym serwisom części zamiennych, narzędzi oraz dokumentacji pozwalających na serwisowanie produkowanego przez nich sprzętu. To otwiera też drogą do powrotu np. łatwo wymiennych baterii w telefonach.

Unia chce bowiem, aby urządzenia były projektowane tak, aby umożliwić łatwe, proste i tanie serwisowanie.

Co ciekawe, analogiczne przepisy dotyczące sprzętów domowych wejdą w życie w kwietniu 2021 roku. Producenci zostali zobowiązani do zapewnienia dostępności części zamiennych pozwalających na serwisowanie np. zmywarek czy pralek przez 10 lat od wyprodukowania.

Źródło: Spidersweb.pl

Przeczytaj też

W tym tygodniu